سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

مکانیزم عمل فیلتر کربن تصفیه آب صنعتی در کرمانشاه: مکانیزم عمل فیلتر کربن فعال همان طور از نام آنها پیداست با استفاده از فرآیند فیلتراسیون صورت میگیرد. فرآیند فیلتراسیون به این معناست که یک محلول در اثر عبور از یک بستر، موادی را از دست می دهد. فیلتر کربن غالبا به صورت مخازن فلزی مورد استفاده قرار می گیرند.

کربن اکتیو


مکانیزم عمل فیلتر کربن تصفیه آب صنعتی در کرمانشاه

داخل این مخازن فیلتر کربن ، کربن فعال گرانولی قرار داده می شود. آب ورودی از بالای این فیلتر کربن وارد شده و در حین عبور از بستر کربن فعال مواد آلی و کلر آزاد خود را از دست می دهد. لازم به ذکر هست که کربن فعال میل خیلی بالایی در جذب کلر آزاد دارد و می توان گفت که کربن فعال تمام کلر آزاد موجود در آب را جذب نماید. غالبا زمان تماس آب با بستر کربن را بین 7 تا 15 دقیقه در نظر می گیرند.

انتخاب زمان تماس مناسب، با توجه به آنالیز آب ورودی بسیار دارای اهمیت است. جهت شستشوی فیلتر کربن از آب به کار برده می شود که به بکواش فیلتر کربن معروف است. به این صورت که آب از پایین مخزن فیلتر کربن وارد می شود و بستر کربن را متورم می کند تا مواد موجود در بستر فیلتر کربن را از بین ببرد.

مواردی که به وسیله فیلتر کربن از بین برده می شود

1. فیلتر کربن توانایی از بین بردن ترکیبات آلی نامطلوب محلول در آب (COD,BOD  ) را دارد: از جمله این مواد می توان ترکیبات حلال های آروماتیک، ترکیبات بنزن و فنول، سموم دفع آفات (DDT)، آلدرین و هپتا کلر، ترکیبات کلرینه ،رنگ ها ،روغن ها، آمین ها و کلرو فرم که خود این ترکیبات می تواند سبب به وجود آوردن طعم و بوی نامطلوب و رنگ در آب شود و یا به عنوان منبع تغذیه میکروارگانیسم ها و جلبک ها باشد که این مواد می توانند سبب به وجود آوردن عوامل بیماری زا و طعم و بو در آب شود.

به همین دلیل به کار بردن از فیلتر کربن جهت از بین بردن این گونه ترکیبات آلی خیلی واجب است.

کربن اکتیو

2. فیلتر کربن جهت از بین بردن یون های فلزی

یون های مثل آهن و منگنز سبب ایجاد رنگ قرمز در آب شده و در صنایعی مثل کاغذ سازی و نساجی خیلی دردسر ساز است، را می توان با استفاده از فیلتر کربن از بین برد.

3. از بین بردن ترکیبات اکسید کننده مثل کلر و ازن با بکارگیری از فیلتر کربن :

این ترکیبات در صورت از بین نرفتن سبب خوردگی در تجهیزات (مانند دیگ بخار) می شود. جهت از بین بردن این مواد عمل جذب سطحی صورت نمی گیرد و سطح زغال مانند یک کاتالیزور هیپوکلریت را به یون کلراید و ازن را به اکسیژن تبدیل می کند لذا ظرفیت نا محدودی در از بین بردن این مواد دارد. در نتیجه جهت از بین بردن این گونه مواد باید از فیلتر کربن بکار برد.

4. از فیلتر کربنی می توان جهت از بین بردن بو از گازها نیز به کار برد، بدین ترتیب که در خیلی از واحدهای صنعتی با تولید گازهای هیدروژن سولفید و یا دیگر گازهای با بوی نامطبوع مواجه هستیم که فیلتر کربن می توانند در این قسمت نیز مورد کارایی قرار گیرند.

 






تاریخ : دوشنبه 99/2/15 | 3:19 عصر | نویسنده : sharif | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب سایت اسکریپت
  • وب ایران کاشی
  • وب هم کلاسی
  • وب شیر شاه