سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

راه کار تشخیص مقدار سختی آب توسط سختی گیر: بمنظور دانستن مقدار سختی کل آبی که شما در اختیار دارید کافی است یک بطری آب 1.5 لیتری را به آزمایشگاه تجزیه آب ادارات آب و فاضلاب تحویل دهید تا نتیجه آزمایش را کاملا به شما ارائه نماید و شما با ارسال این نتیجه به شرکت آریا عمران می توانید به درستی نسبت به خرید دستگاه سختی گیر مورد نیاز اقدام کنید.سختی آب، عملا شاخص میزان فعل و انفعال آب با صابون است و برای شستشو با آب های سخت تر به صابون زیادتری نیاز است.

سختی گیر

راه کار تشخیص مقدار سختی آب توسط سختی گیر

این همان علتی است که صابون در آب سخت حل نمی شود.به عبارتی در آب دارای سختی بالا، کف کمتری تولید خواهد شد. از ین علائم متوجه خواهید شد که شما باید یک دستگاه سختی گیر آب خانگی باید خریداری کنید.

دسته بندی آب برحسب سختی ارائه شده به وسیله سازمان کیفیت آب آمریکا

چنانچه نتیجه اندازه گیری سختی کل آب عددی بین 1 تا 17.1 (ppm  ) باشد به آن آب ، آب نرم می گویند. به آبی که سختی آن صفر باشد آب خالص یا آب مقطر گفته می شود . این آب در تولید باطری ها ، شستشوی دستگاه های آزمایشگاهی ، بیمارستانی و … به کار برده می شود که در دسته محصول دیونایزر آب مقطرگیری آریا عمران قرار میگیرد

در مرحله بعد چنانچه مقدار رسوب موجود در آب بین 17.1 تا 60 (ppm) باشد به آن "آب اندکی سخت" گفته می شود.

آب متوسط سخت دارای سختی در محدوده 60 تا 120 (ppm) می باشد.

آب سخت آبی است که سختی کل یعنی total hardness در رنج 121 تا 180(ppm) باشد.

در نهایت به آبهایی که TH آنها بیشتر از 181 (ppm) باشد آب خیلی سخت گفته می شود.

سختی گیر

نکته مهم :

در آبهای طبیعی غالبا غلظت کلسیم حدود 2 برابر منیزیم است.

در حالی که در آب دریا غلظت منیزیم حدود 5 برابر کلسیم می‌‌باشد.

این مطلب کمک بزرگی به محاسبه ظرفیت سختی گیر می نماید چرا که مهندس محاسب با دانستن تنها یک پارامتر میزان غلظت منیزیم می تواند سختی کل آب را محاسبه کند و با دانستن دبی آب مصرفی نسبت به محاسبه ظرفیت سختی گیر اقدام نماید.

انواع سختی آب

مجموع املاح موجود در آب که سبب می شود آب ازحالت نرمی خارج شده و به دستگاه ها داخل منزل و واحدهای صنعتی آسیب وارد نماید سختی آب گفته می شود. این املاح دو دسته موقت و دائم تقیم می شود که در زیر به این موارد اشاره خواهد شد.

سختی موقت آب

در حقیقت املاح بی‌کربنات کلسیم و منیزیم است که در اثر حرارت دادن از حالت محلول به صورت غیر محلول و در نتیجه به رسوب تبدیل می‌‌شود. به این نوع املاح در حقیقت سختی کربناتی گفته می شود.

سختی دائم

املاح سولفات ، کلراید ، نیترات و غیره با کلسیم و منیزیم است که در اثر حرارت دادن رسوب نمی‌کند. به این نوع ناخالصی ها داخل آب سختی یر کربناتی گفته می شود.

 






تاریخ : یکشنبه 99/3/18 | 12:38 عصر | نویسنده : sharif | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب سایت اسکریپت
  • وب ایران کاشی
  • وب هم کلاسی
  • وب شیر شاه