سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

کارایی سختی گیر رزینی دستگاه آب شیرین کن صنعتی: سختی گیر رزینی، سختی آب را از راه تبادل یون می گیرد. یون های سخت از جمله کلسیم و منیریم همراه با آب وارد محفظه سختی گیر شده و از رزین عبور می کند. رزین، یون سدیم (Na  ) خود را با کلسیم و منیزیم مبادله می کند.

سختی گیر


کارایی سختی گیر رزینی دستگاه آب شیرین کن صنعتی

بنابراین یون های سخت بوسیله رزین گرفته می گردد و آب نرم از سختی گیر خارج می گردد. بعد از مدتی (بسته به شرایط بین 8 تا 72 ساعت) رزین مملو از یون های سخت شده و عملا دیگر نمی تواند عمل سختی گیری را انجام دهد.

برای همین بعد از این زمان باید عمل احیای سختی گیر را شروع کنیم. جهت احیا، آب نمک را از رزین عبور داده تا بر عکس عمل سختی گیری ، سدیم نمک (NaCl) جایگزین یون های سخت شود و رزین مجددا آمده سختی گیری می گردد.

پیش از احیا نیز معمولا سختی گیر را به منظور زدودن لردهای روی رزین، بک واش نیز می کنند. طریقه بک واش و طریقه احیای سختی گیر در ادامه همین نوشته آمده است.

سختی گیر

رزین کاتیونی

دانه های شیمیایی رزین که عمل سختی گیری آب را انجام می‌دهند بر روی بستر سیلیس ریخته می‌شود. هر دستگاه سختی گیر با توجه به ظرفیتش از مقادیر گوناگون رزین کاتیونی پر می‌شود که این اعداد در جداول موجود می‌باشد.

آب های که دارای املاح آهن، منگنز، مس و دیگر فلزات سنگین می‌باشند، رزین‌ کاتیونی موجود را فرسوده و آبدهی دستگاه سختی گیر را کاهش می‌دهد .

عواملی مثل وجود یون های آهن و منگنز و همچنین حضور بیش از 2 میلی گرم در لیتر کلر در آب می تواند عمر رزین کاتیونی را نصف کند.

رزین مورد مصرف در سختیگیر از نوع رزین های کاتیونی قوی در سیکل سدیم است. حداقل بستر مورد نیاز برای دانه های رزین 75 سانتی متر می باشد و وجود بستر شنی در زیر دانه های رزین امری اجتناب ناپذیر است زیرا احتمال فرار رزین ها از نازل های آب جمع کن در کف مخزن می رود.در حقیقت قلب هر سختی گیر رزین های داخل آن است.

جهت این کار می توان هنگام طراحی سختی گیر رزینی زمان دوره احیای نمک را طولانی تر انتخاب نمود تا نیاز به شستشو با نمک و احیا رزین کمتر گردد اما مشکل اینجا است که اگر این مدت زمان غیر منطقی انتخاب شود دستگاه سختی گیر رزینی دارای ابعاد بزرگتری می شود و در نتیجه قیمت سختی گیر بالا می رود.

 






تاریخ : شنبه 99/4/7 | 12:37 عصر | نویسنده : sharif | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب سایت اسکریپت
  • وب ایران کاشی
  • وب هم کلاسی
  • وب شیر شاه