سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

استفاده عملی و کاربردی از   دستگاه اسمز معکوس: جریان آب نفوذ کرده و کیفیت آن، این عوامل اغلب به آنالیز آب خوراک ، فشار آن و مقدار بازیافت مربوط می گردد.هدف طراح سیستم RO برای جریانی معین و واجب از آب نفوذ کرده، به حداقل رساندن فشار خوراک و هزینه ممبرین برای حداکثر نمودن کیفیت آب نفوذ کرده و میزان بازیافت می باشد.

اسمز


استفاده عملی و کاربردی از دستگاه اسمز معکوس

اسمز معکوس جزء روش های جداسازی با جریان متقاطع در علم تئوریک به حساب می آید. اما در حالت عملی تصفیه آب به صورت پیوسته واجب است. اگر خواهیم اسمز معکوس با آب بسته شده در یک محیط را تحت فشار تصفیه کنیم در تئوری افزایش غلظت املاح در قسمت محلول نمک باعث افزایش فشار اسمزی شده و باید دائم فشار عملیاتی که درواقع فشار پمپ می باشد را زیاد کنیم اما عملا این کار ممکن نیست.

به صورت مستمر مقداری از محلول نمک غلیظ را دستگاه خارج می نماییم تا این مساله رفع شود و غلظت در قسمت محلول نمک ثابت بماند نکته اینکه جریان ثابت از قسمت غلیظ, پساب دستگاه را تشکیل می دهد.

فرایند اسمز معکوس

یکی از روش های تصفیه آب فرآیند اسمز معکوس می باشد که از یک غشای نیمه تروا برای از بین بردن یون، ملکول و بعضی املاح معدنی از آب نوشیدنی مورد مصرف قرار می گیرد.

طراحی سیستم اسمز معکوس با نرم افزار رزا

جهت ساخت دستگاه آب شیرین کن ابتدا با نرم افزار های چون رزا سیستم متناسب با مقدار مصرف و میزا شوری آب طراحی شود و بعد اقدام به ساخت آب شیرین کن با ظرفیت های گوناگون صورت می گیرد.

اسمز معکوس

اسمز معکوس چیست؟

اسمز معکوس (RO): یک فرایند فیزیکی است که می توان از محلولی (حلال + ناخالصی) به کمک یک غشاء نیمه تراوا، حلال تقریبا خالص تهیه کرد. برای مثال به کمک این روش می توان از آب شور، آب آشامیدنی مطلوب تهیه کرد.اسمز معکوس می تواند تا 98% مواد معدنی حل شده و مواد آلی و کلوئیدی آب را از بین ببرد.

 تکنولوژی اسمز معکوس در دهه های اخیر با به بازار آمدن انواع جدیدی از غشاها، به صورت قابل توجهی گسترش یافته است. اسمز معکوس با ظرفیت 10 لیتر در روز الی 40 متر مکعب در دقیقه را می توان از بازارهای جهانی تهیه کرد. جالب است بدانید که در ریاض، پایتخت عربستان، دستگاه اسمز معکوسی با ظرفیت 31 متر مکعب در دقیقه (31 هزار لیتر در دقیقه) ، برای تهیه آب آشامیدنی وجود دارد.

اساس کار اسمز معکوس

اگر یک غشاء نیمه تراوا (Semi-Permeable Membrane) بین دو محلول با غلظت های متفاوت قرار گیرد، میزانی از حلال (رقیق) از یک طرف غشاء به طرف دیگر منتقل می شود. غشاء غالبا از جنس استات سلولوز و یا پلی آمید است. البته امروزه غشاء را از مخلوط استات سلولوز و تری استات سلولوز می سازند.جهت طبیعی حرکت حلال به نوعی است که محلول غلیظ تر، رقیق می شود.

 






تاریخ : پنج شنبه 99/4/12 | 12:19 عصر | نویسنده : sharif | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب سایت اسکریپت
  • وب ایران کاشی
  • وب هم کلاسی
  • وب شیر شاه