سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونگی بک واش فیلتر شنی دستگاه تصفیه آب صنعتی: فیلتر شنی با نام انگلیسی (Sand Filter) به مخزنهایی از جنس فولادی ، بتنی ، فایبر گلاس و … گفته میشود که تحت فشار (اتمسفریک) ساخته میشوند. این مخازن اغلب به شکل استوانه ای و دایره ای و گاهی اوقات مربع شکل ساخته میشوند. همانطور که از نام آن پیداست، در بستر آنها از شن و ماسه خالص استفاده میشود.

فیلتر شنی

چگونگی بک واش فیلتر شنی دستگاه تصفیه آب صنعتی

به طور معمول از فیلتر شنی برای حذف کردن انواع ذرات معلق فیزیکی بیولوژیکی موجود در آب و تا قطر 50 میکرون استفاده میشود. این ناخالصی ها میتواند شامل انواع مواد آلی، پلانکتون، باکتری‌ها و ذرات حاصل از خوردگی ، گل، رنگ و… باشد. این پاکسازی در مراحل اولیه سیستم های تصفیه آب صنعتی انجام میپذیرد. همچنین اغلب اوقات پس از این فیلترها از فیلتر کربنی نیز در مسیر تصفیه آب استفاده میشود.

دستگاه فیلتر شنی (صافی شنی) با فیلتراسیون فیزیکی آب باعث حذف ذرات معلق و کدورت موجود در آب می شود. در این دستگاه، آب حاوی کدورت را از بستری که دارای دانه های شن و سیلیس می باشد عبور می‌دهند. در اثر عبور آب از بستر شنی ، ذرات معلق آب بین ذرات شن و ماسه گیر کرده و آب تقریبا عاری از مواد معلق و کدورت، بدست می آید. فیلتر های شنی یکی از بهترین روش ها برای کاهش غلظت جامدات معلق در آب می باشند. این فیلترها دارای بستری شامل یک یا چند نوع لایه، که هر لایه محتوی ذراتی از جنس سنگ ، گرانیت و یا دانه های آنتراسیت هستند. دانه بندی و اندازه این ذرات نیز با هم تفاوت دارد.

فیلتر شنی

بک واش فیلتر شنی

انواع بستر در ساخت فیلتر شنی

به طور کلی میتوان دو نوع مختلف برای طراحی فیلتر شنی تصفیه آب در قسمت بستر آن در نظر گرفت.

• بستر یک لایه: در این نوع بستر فقط از یک نوع شن یا سیلیس برای پر کردن فیلتر شنی استفاده می شود.

• بستر چند لایه: در این نوع بستر از چند لایه شن یا سیلیس استفاده میشود. به این ترتیب میتوان از چگالی های مختلف برای پر کردن بستر استفاده کرد.

نکته قابل ذکر این است که دربسترهای چند لایه شاهد افت فشار کمتری خواهیم بود. علت آن نیز نوع قرار گیری شن ها (از کوچک به بزرگ و بر حسب چگالی) است. با این روش از تمام فضای بستر فیلتر برای حذف ذرات معلق میتوان بهره برد.

فرآیند بک واش  (backwash )

کیفیت فیلتراسیون فیلترهای شنی با جذب ذرات و مواد آلوده و نگهداشتن آن ها بروی سطح سیلیس به مرور زمان از دست میدهند. و نیاز به احیا و نظافت خواهند داشت. عملیات بک واش یا همان پس شویی در فیلتر شنی زمانی انجام میشود که نشانگرهای فشار در ورودی و خروجی فیلترشنی افت را نشان دهند.






تاریخ : دوشنبه 99/4/16 | 3:3 عصر | نویسنده : sharif | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب سایت اسکریپت
  • وب ایران کاشی
  • وب هم کلاسی
  • وب شیر شاه